ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. リハビリテーション科学ジャーナル(Online ISSN:2187-9206 / Print ISSN:1881-1523)
  3. 第1号

理学療法教育における客観的臨床能力試験(OSCE)の試み

https://seirei-univ.repo.nii.ac.jp/records/797
https://seirei-univ.repo.nii.ac.jp/records/797
afb9121d-b4d8-441c-96e5-5a1dad527d16
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004463908.pdf KJ00004463908.pdf (710.3 kB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-31
タイトル
タイトル 理学療法教育における客観的臨床能力試験(OSCE)の試み
タイトル
タイトル Use of an Objective Structured Clinical Examination in Evaluating Physical-Therapy Students' Performance
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 理学療法専攻学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 臨床技能教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 客観的臨床能力評価試験
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 physical-therapy students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 clinical skills training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Objective Structured Clinical Examination; OSCE
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Original Paper
著者名(日) 大城, 昌平

× 大城, 昌平

大城, 昌平

Search repository
西田, 裕介

× 西田, 裕介

西田, 裕介

Search repository
水池, 千尋

× 水池, 千尋

水池, 千尋

Search repository
重森, 健太

× 重森, 健太

重森, 健太

Search repository
木村, 朗

× 木村, 朗

木村, 朗

Search repository
大町, かおり

× 大町, かおり

大町, かおり

Search repository
吉川, 卓司

× 吉川, 卓司

吉川, 卓司

Search repository
著者名(英) OHGI, Shohei

× OHGI, Shohei

en OHGI, Shohei

Search repository
NISHIDA, Yusuke

× NISHIDA, Yusuke

en NISHIDA, Yusuke

Search repository
MIZUIKE, Chihiro

× MIZUIKE, Chihiro

en MIZUIKE, Chihiro

Search repository
SHIGEMORI, Kenta

× SHIGEMORI, Kenta

en SHIGEMORI, Kenta

Search repository
KIMURA, Akira

× KIMURA, Akira

en KIMURA, Akira

Search repository
OHMACHI, Kaori

× OHMACHI, Kaori

en OHMACHI, Kaori

Search repository
YOSHIKAWA, Takashi

× YOSHIKAWA, Takashi

en YOSHIKAWA, Takashi

Search repository
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Department of Rehabilitation Sciences, Seirei Christopher University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 理学療法専攻学生の臨床技能教育を推進することを目的に、学生の臨床技能の習得と、その到達度を客観的に評価する客観的臨床能力評価試験(Objective Structured Clinical Examination;OSCE)を試行した。本研究は、OSCEの試行結果を分析し、その有効性を検討した。対象はPT専攻2年次生全員32名(男性20名、女性12名)、平均年齢19.2歳(偏差1.5、範囲18-25歳)であった。OSCE課題は、1ブース1学生に対し、右変形性股関節症のシナリオで股関節の徒手筋力テストと関節可動域測定の1課題を提示した。評価尺度は4名の教員(模擬患者役1名)が作成し、評価は3名の評価者(教員)が同時に行った。OSCEの評価者間信頼性(ICC;0.84)は高く、評価者間の評価点にも差はなかった。評価項目の評価者間の完全一致率は7割程度であった。学生へのアンケート調査の結果は、OSCEに対する学生の評価は高かった。今回試行したOSCEの信頼性は高く、学生の臨床能力を客観的に把握し得る結果であり、学生の問題点を明確にし、有益なフィードバックが得られると考えられた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 BACKGROUND AND OBJECTIVES: The objective structured clinical examination (OSCE) is an examination format with particular emphasis on examining students' clinical and communication skills. The purpose of this study was to examine the feasibility, reliability and validity, and the educational impact of an OSCE for students in the second year of a 4-year physical therapy program. METHODS: Thirty-two students were examined at one OSCE session. The station evaluated skills required for the interaction with patients and physical examination (joint range of motion and manual muscle test) of mimic persons with chronic musculoskeletal conditions. Three examiners recorded an overall judgment of each student's performance (pass, borderline, or fail) and wrote comments on each student's performance using a checklist for each student's performance content. Intraclass correlation coefficient (ICC) among the examiners was analyzed to quantify the intrarater reliability. Intra-observer variations were analyzed by ANOVA. The agreement rate of the examiners was also calculated. A self-administered questionnaire was completed by students immediately after the OSCE at the end of session. This questionnaire was measured the students' perception of examination attributes, which included the quality of performance, authenticity of the process, and usefulness of the OSCE as an assessment instrument compared to other formats. RESULTS: Intrarater reliability ICC was 0.84 ranged from 0.47 to 0.98. No statistically significant differences were found among the three examiners in all the OSCE items. The overall agreement rate among examiners was 72%. The category of Physical examination (60%) was lower than other categories (Interaction with patients; 78%, Knowledge of examination; 79%). Self-administered questionnaire completed by students was excellent acceptance of the OSCE as an assessment instrument. CONCLUSIONS: The OSCE is credible as a test for the evaluation of basic clinical skill and interaction with patients for physical therapy students. The OSCE experience provides students with a rich resource for defining clerkship-related learning needs. Further study is required to improve performance of objectively assessed clinical skills.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12148219
書誌情報 リハビリテーション科学ジャーナル
en : Journal of Rehabilitation Sciences Seirei Christopher University

巻 1, p. 51-58, 発行日 2006-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:31:17.007460
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3