@article{oai:seirei-univ.repo.nii.ac.jp:00002266, author = {津森, 伸一 and 高山, 真希 and 坂本, 飛鳥 and TSUMORI, Shinichi and TAKAYAMA, Maki and SAKAMOTO, Asuka}, journal = {リハビリテーション科学ジャーナル, Journal of Rehabilitation Sciences}, month = {Mar}, note = {P(論文), 大学入学前あるいは入学直後の学生向けに開発を行っている物理学の自学自習用プログラムに関する報告を行う.運動学等のリハビリテーション専門科目の理解のためには物理学の基礎的な知識の習得が望まれるが,高等学校の物理科目を履修していない学生も多く,大学レベルの物理学授業の実施に支障をきたしている.入学前教育や反転授業等により事前に必要な知識を補完する方法もあるが,物理に対する苦手意識の強い学生が多く,既存の学習プログラムを用いた従来の学習方法では学習モチベーションを維持することが難しい.本研究の自学自習プログラムの特徴は,運動学分野の単元とそれに関連する物理学の単元を楔形に配置して両者を交互に学習するような方法を採ったことである.このことにより,学習者がリハビリテーション専門科目の理解に物理学の知識が不可欠であることを認識し,学習モチベーションを維持しながら基礎的な物理の知識を習得することが期待される., This paper reports on a self-study material for physics that has been developed for students before or just after entering university. The acquisition of basic knowledge of physics is desirable in order to understand specialized rehabilitation subjects such as kinesiology. However, there are many students who have not taken physics courses in high school, which hinders the implementation of physics courses at universities. There are also known methods to supplement the necessary knowledge in advance, such as pre-entrance education and flipped classroom teaching. But many students have a strong sense of dislike for physics, and it is difficult to maintain their motivation for learning with conventional learning methods using existing learning materials. One of the features of the teaching materials in this study is that the unit on kinesiology and the related unit on physics (mechanics) are arranged in a wedge shape and designed so that students can study them alternately. The aim of this study is to make learners realize that knowledge of physics is indispensable for understanding rehabilitation subjects, and to help them acquire basic learning items while maintaining their motivation for learning., 報告, report}, pages = {9--15}, title = {リハビリテーション専門科目への接続と学習モチベーションの維持を目的とする自学自習用物理学習プログラムの開発}, volume = {18}, year = {2023}, yomi = {ツモリ, シンイチ and タカヤマ, マキ and サカモト, アスカ} }