ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. リハビリテーション科学ジャーナル(Online ISSN:2187-9206 / Print ISSN:1881-1523)
  3. 第1号

本学理学療法学専攻1年次生の学習動機と職業意識

https://seirei-univ.repo.nii.ac.jp/records/801
https://seirei-univ.repo.nii.ac.jp/records/801
b7362287-b4f8-4a5f-9a66-380137f391a2
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004463912.pdf KJ00004463912 (735.2 kB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-31
タイトル
タイトル 本学理学療法学専攻1年次生の学習動機と職業意識
タイトル
タイトル Learning Motivation and their Professional Knowledge and Attitude toward the Physical Therapy in First-year Physical Therapy Students
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 理学療法学専攻学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習動機
キーワード
主題Scheme Other
主題 職業意識
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 physical therapy students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning motivation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 attitude toward the physical therapy
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Original Paper
著者名(日) 水池, 千尋

× 水池, 千尋

水池, 千尋

Search repository
大城, 昌平

× 大城, 昌平

大城, 昌平

Search repository
重森, 健太

× 重森, 健太

重森, 健太

Search repository
西田, 裕介

× 西田, 裕介

西田, 裕介

Search repository
大町, かおり

× 大町, かおり

大町, かおり

Search repository
吉川, 卓司

× 吉川, 卓司

吉川, 卓司

Search repository
著者名(英) MIZUIKE, Chihiro

× MIZUIKE, Chihiro

en MIZUIKE, Chihiro

Search repository
OHGI, Shohei

× OHGI, Shohei

en OHGI, Shohei

Search repository
SHIGEMORI, Kenta

× SHIGEMORI, Kenta

en SHIGEMORI, Kenta

Search repository
NISHIDA, Yusuke

× NISHIDA, Yusuke

en NISHIDA, Yusuke

Search repository
Ohmachi, Kaori

× Ohmachi, Kaori

en Ohmachi, Kaori

Search repository
YOSHIKAWA, Takashi

× YOSHIKAWA, Takashi

en YOSHIKAWA, Takashi

Search repository
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(日)
聖隷クリストファー大学リハビリテーション学部理学療法学専攻
著者所属(英)
en
Division of Physical Therapy, School of Rehabilitation, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Division of Physical Therapy, School of Rehabilitation, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Division of Physical Therapy, School of Rehabilitation, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Division of Physical Therapy, School of Rehabilitation, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Division of Physical Therapy, School of Rehabilitation, Seirei Christopher University
著者所属(英)
en
Division of Physical Therapy, School of Rehabilitation, Seirei Christopher University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は学習指導の参考とするために、本学理学療法学専攻1年次生がどのような学習動機を持っているか、またそれが理学療法(士)(PT)に村する職業意識とどのように関係するかを明らかにした。調査参加者はPT専攻1年次生全員の33名(男性21名、女性12名)、平均年齢19.2歳(偏差1.5、範囲18-25歳)であった。調査内容は、調査参加者の背景(性、年齢)、学習動機に関するアンケート、PTに対する職業意識に関するアンケートであった。学習動機に関するアンケートは、市川による「学習動機を測定する質問項目」を用いた。PTに対する職業意識に関するアンケートは独自に作成し、1)PTの職業イメージについて、2)PTになりたい気持ちの強さ、3)PTになるための学習意欲、4)本学での満足度、5)将来の具体的なPT像の5項目について調査した。調査集団の学習動機は、学習内容に関与した「内容関与型」の動機が高く、学習の内容自体を重視し、そして職業意識が高いほど、学習の質が高いようであった。このような学生集団に対し、教授者は、学生の職業意識と、内容関与的な学習動機を支える知的好奇心や理解要求、向上心を大切にした教育工夫が必要であると考えられる。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study was to clarify the correlation between the learning motivation in first-year physical therapy students and their knowledge and attitude toward physical therapy. Participants included 33 first-year students (21 males, 12 females), 19.2 (range 18-25) years old on average. Questionnaires were used to measure their learning motivation, professional knowledge and attitudes toward the physical therapist. We used the "questionnaire to measure learning motivation" by Ichikawa. Also, fivepoint Likert scale items were used to assess the students' professional knowledge and attitudes toward physical therapy in such areas as 1) image of physical therapy, 2) motivation to become a physical therapist, 3) learning motivation vis a vis the curriculum 4) satisfaction with entering this college, 5) their image of themselves as physical therapists in the future. Results indicated that the participants had a generally high learning motivation, and were knowledgeable about the physical therapist's job. Students who had a higher learning motivation provided positive comments and attitude towards physical therapy. Positive attitudes toward physical therapy may have been reflective of the students' learning motivation. In conclusion, the authors encourage curriculum changes that directly address issues of professionalism, create an active learning environment, and particularly regarding strategies for increasing professional knowledge and positive attitudes toward physical therapy and the therapist.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12148219
書誌情報 リハビリテーション科学ジャーナル
en : Journal of Rehabilitation Sciences Seirei Christopher University

巻 1, p. 83-90, 発行日 2006-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:31:23.222174
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3